Defcon
Vytvořit dnes úspěšnou strategii není snadné. Studio musí na vývoj obětovat mnoho času i peněz a zároveň musí čelit riziku, že jeho hra bude prodělečná. Strategie mají totiž menší popularitu (čest výjimkám). A jednou z těchto výjimek je právě Defcon, hra vytvořená za pár tisíc dolarů, která se stala mnohem úspěšnější (a výdělečnější) než mnohé hry, spolikavší desítky milionů dolarů.
Pro vývojáře Defconu - Introversion Software nepředstavovala tato hra první titul. Už předtím se řadili mezi relativně úspěšné tvůrce nezávislých počinů. Ovšem až Defcon je zařadil mezi všeobecně známé vývojáře.
Defcon se odehrává ve chvíli, kdy začala třetí světová válka. Jako vládce jedné z velmocí rozmisťujete radary, stavíte sila, pohybujete flotilami. To vše je však jen příprava na globální jaderný konflikt. Váš cíl je nyní jednoduchý - zabít co nejvíce nepřátelských civilistů a zároveň uchránit ty své. Právě syrovost, v kombinaci s primitivní grafikou tvoří hru tak úspěnou. Zní to nelogicky, ale tvůrci zde počítají s hráčovou fantazií. Takže když vidíte bílý kruh signalizující jaderný výbuch a červený nápis oznamující počet obětí, běží představivost na plné obrátky. Začnete si představovat klidné město, sirénu a vysoký hřib. V podstatě si tak díky absenci jakéhokoli obrazu začnete vytvářet obraz vlastní - a ten je mnohem realističtější, věrnější a hlavně osobnější, než ta nejlepší grafika.
Rozhodně ale veškerý úspěch hry nezávisí na hráčově fantazii. I přes primitivní grafiku je Defcon propracovaná strategie, kde musíte pečlivě promýšlet každý krok, umístění každé stavby. Jakmile totiž někam plácnete nějakou budovu, její místo zůstane stejné - nejde zbourat, přemístit a budov máte omezené množství. Pokud tedy umístíte špatně antibalistickou věž, máte zaděláno na problém - a vaši civilisté také. I když je budov a jednotek méně, než v klasických strategiích, vůbec to nevadí. Každá věc zde má přesně určený účel a víc byste jich ani nevyužil (i když někomu zde chybí pozemní armáda).
Tato hra má ale jednu velkou nevýhodu - singleplayer rychle omrzí - všechny hry proti AI jsou v podstatě stejné. Pak ale stačí přejít na multiplayer, kde můžete bojovat až v šesti hráčích, uzavírat aliance, spolčovat se, zrazovat... Zkrátka tato hra je ve více hráčích pokaždé jiná a stále stejně atmosférická, jako při prvním hraní.
Závěr: Vývojáři nebrali omezený rozpočet jako mínus, nesnažili se sesmolit nějakou nablýskanou kravinku, ale naopak, díky primitivní (netradiční) grafice a jednoduchosti vytvořili velmi atmosférickou a taktickou strategii, která na plné čáře překonává většinu dnešních drahých strategií.
Zakhaev
Zajímavost na konec: DEFCON je stupnice začící ohrožení, používaná americkou armádou. Má pět stupňů, přičemž pátý stupeň značí normální stav a první stupeň otevřený konflikt, případně atomovou válku. Například 11. září 2001 byl výhlášen třetí stupeň ohrožení, při karibské krizi druhý. První stupeň zatím nebyl (a doufejme ani nebude) nikdy vyhlášen.